معرفی و آنالیز سایت

انواع موتور بازی سازی

انواع موتور بازی سازی

به این مطلب امتیاز دهید

اگر به بازی های کامپیوتری علاقه مند هستید، شاید موتور بازی (Game Engine) را شنیده باشید. موتورهای بازی یک چهارچوب (framework) نرم افزازی برای بازی های ویدیویی در اختیار توسعه دهندگان قرار میدهد تا آن ها مجبور نباشند وقت خود را صرف ساخت یک بازی کنند. آن ها به جای اینکه روی ویژگی های اساسی بازی برای عملکرد صحیح آن کار کنند، روی منحصر به فرد شدن آن که میتواند شامل عناصری مانند مدل شخصیت، بافت، نحوه تعامل اشیا و غیره باشد، فکر کنند که چکاری میتوانند انجام دهند. اگر همه کسانی که در این حرفه هستند، بدون کمک موتورهای بازی عالی از اول کار بازی های خود را بسازند، ساخت بازی ها طولانی تر و دشوارتر خواهد بود. در ادامه انواع موتور بازی معرفی شده و اینکه هرکدام چه ویژگی هایی دارند توضیح داده خواهد شد.

  1. موتور بازی سازی  Unreal Engine

یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین موتورهای بازی، موتور Unreal است که توسط شرکت Epic Games ساخته شده و نسخه اصلی آن در سال 1998 منتشر شده است. این موتور از زبان برنامه نویسی C++ پشتیبانی میکند و دارای گرافیک منحصر به فردی میباشد. Unreal دارای قابلیت جالب blueprint میباشد. با این قابلیت تا حد زیادی نیازی به برنامه نویسی نخواهید داشت. با توجه به صحبت های سازندگان آن چند ده هزار کد برنامه نویسی از قبل در آن نوشته شده و درون موتور قرار گرفته است. شما با استفاده از قابلیت blueprint و کشیدن و رها کردن آن کدها، میتوانید به راحتی از آن استفاده کنید. Unreal Engine از تمام پلتفرم های به روز و جدید پشتیبانی میکند. ساختن هر نوع بازی با این موتور امکان پذیر است و هرچه درون ذهنتان است را میتوانید با این موتور به مرحله عمل دربیاورید. همچنین آنریل تلاش کرده است که در زمینه بازی های موبایلی نیز فعالیتی داشته باشد. به همین دلیل پشتیبانی از APIهای قوی گرافیکی مانند Vulkan را هم به موتور اضافه کرده است. از جمله سری بازی هایی که توسط Unreal Engine ساخته شده اند میتوان به BioShock، Batman Arkham Knight، PlayerUnknown’s Battlegrounds، Street Fighter اشاره کرد.

انواع موتور بازی سازی

  1. موتور بازی سازی  Unity

این موتور از قدرتمندترین و انعطاف پذیرترین موتورها شناخته شده است و از زبان های جاوا اسکریپت و #C برای ساختن بازی های متفاوت پشتیبانی میکند و آموزش مربوط به هرکدام به راحتی دردسترس میباشد. کسانی که علاقه مند به ساخت بازی هستند، میتوانند به راحتی از Unity  استفاده کنند زیرا بدون کدنویسی میتوان به خواسته خود برسند. جالب است بدانید که با توجه به قابلیت هایی که دارد امکان ساخت بازی های  2بعدی و 3 بعدی را به شما میدهد و به خوبی آن ها را پشتیبانی میکند. همچنین بازی های موبایل زیادی توسط این موتور بازی ساز، طراحی شده اند. از جمله خصوصیات این موتور که باعث محبوبیت آن شده است میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از VR و AR پشتیبانی میکند.
  • موتور و قدرت رند گرافیکی آن قابل قبول است.
  • دارای منبع آموزشی بوده و یاد گرفتن آن راحت است. یکی از دلایلی است که به بازی سازان تازه کار پیشنهاد میشود.
  • از دو زبان برنامه نویسی محبوب پشتیبانی میکند.
  • دارای فیزیک واقعی است.
  • همیشه به روز است.
  • از بیش از 25 پلتفرم از جمله اندروید، IOS، ویندوز و انواع کنسول میتواند پشتیبانی کند و خروجی بگیرد.
  • با این موتور میتوانید بازی هایی با حالت های چند نفره را طراحی کنید.

از جمله سری بازی هایی که توسط موتور بازی سازی  Unity ساخته شده اند میتوان به The Blind Forest ، Super Mario Run، Superhot ،ReCore ، Pokémon Go و the Shogun اشاره کرد.

  1. موتور بازی سازی  CryEngine

CryEngine توسط یک شرکت بازی ساز به نام Crytek به وجود آمده است. این شرکت در ساخت تمام بازی خود از این موتور استفاده کرده است. این موتور بازی ساز از موتورهای معروف رایگان میباشد. بدون نیاز به پرداخت هیچ گونه هزینه مجوز، حق امتیاز یا سایر هزینه های پنهان، تمامی کدهای منبع موتور و کلیه ویژگی های موتور در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته است و آن ها آزادند هرمبلغی که میخواهند را به این شرکت اهدا کنند.  CryEngineیک موتور بصری خیره کننده است؛ دارای گرافیک زیبا و شخصیت های آن واقعی به نظر می آیند. اگر میخواهید در دنیای خلق بازی های واقعی مجازی غرق شوید، CryEngine بهترین گزینه میباشد. این موتور با نام Crysis نیز شناخته میشود و قابلیت پشتیبانی از تمام پلتفرم های ویندور، لینوکس و کنسول های پلی استیشن و ایکس باکس به همراه هدست آکیولس‌ ریفت را دارد. دارای منابع آموزش کمتری نسبت به دو موتور قبلی است به همین دلیل به بازی سازان تازه کار پیشنهاد نمیشود. بازی Prey ازجمله بازی های تازه منتشر شده است که قدرت گرافیکی این موتور بازی ساز را نشان میدهد. از دیگر بازی هایی که توسط موتور بازی سازی  CryEngine ساخته شده اند شامل Ryse: Son of Rome، سری Crysis، Sniper:Ghost Warrior 2-3، Everybody’s Gone to the Rapture، Homefront: The Revolution و بازی Evolve میباشند.

انواع موتور بازی سازی

  1. موتور بازی سازی Amazon Lumberyard

آمازون کد منبع CryEngine را خریداری کرد و موتور بازی Amazon Lumberyard را توسعه داد. به عبارت دیگر Lumberyard پتانسیل بالایی همانند موتورهای  Unreal Engine 4 و CryEngine  را دارا میباشد اما با حمایت یک شرکت بزرگ به نوآوری در بازی های مختلف معروف شده است. این موتور منابع کمی برای آموزش دارد.

  1. موتور بازی سازی Stingray

این موتور بازی به تازگی به صورت عمومی منتشر شده است و هنوز برای قضاوت کردن زود است. اما چیزی که باعث شد بخواهیم در اینجا آن را معرفی کنیم، ویژگی های جالبی است که درون این موتور وجود دارد. یکی از مهمترین ویژگی های این موتور یکپارچه بودن آن با دیگر نرم افزارهای کمپانی اتودسک مانند Maya، Maya LT و 3D MAX میباشد. شما خیلی راحت میتوانید تمام صحنه های ساخته شده خود را توسط 3D Max به این موتور بازی ساز منتقل کنید. حتی در لحظه میتوانید تغییراتی که در نرم افزار انجام میشود را در موتور بازی سازی Stingray مشاهده کنید. از دیگر قابلیت های این موتور، واقعی نشان دادن تمام شخصیت های بازی است و با داشتن ویژگی HumanIK تمام حرکات انسانی و سیستم مسیریابی را شبیه سازی میکند. این موتور از زبان برنامه نویسی Lua که یادگیری آن آسان است، پشتیبانی میکند.

  1. موتور بازی سازی Rage

این موتور بازسازی مخفف RockStar Advanced Game Engine میباشد. کمپانی سازنده این موتور RockStar میباشد که سازنده سری بازی های GTA است. از قابلیت های این موتور ماژولار بودن آن است و به بازیکن این امکان را میدهد که هنگام بازی کردن، مودهای مورد نیاز خود را ساخته و به بازی خود اضافه کند. همچنین این موتور یک پلتفرم کاملا خصوصی است. از جمله بازی های ساخته شده از طریق این بازی ساز شامل GTA V، GTA IV و Red Dead Redemption میباشند.

انواع موتور بازی سازی

در این مقاله به 6 مورد از بازی سازهای شناخته شده اشاره شد که میتوانید در ساخت و طراحی بازی های خود از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا