معرفی و آنالیز سایت

سایت تامین اجتماعی

سایت تامین اجتماعی

به این مطلب امتیاز دهید

تامین اجتماعی چیست؟

موضوعی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد این است که سازمان تامین اجتماعی چیست؟ چرا این سازمان به وجود آمده است؟ تاریخچه این سازمان چگونه بوده است؟ این سازمان در حال حاضر چه مزایایی می تواند داشته باشد؟ این مقاله برای پاسخ گویی به تمامی این سوالات و سوالات دیگر نوشته شده است.

در سال 1300 کارکنانی زیاد در بخش راه آهن کار می‌ کردند و از آن جایی که این یکی از کارهای سخت محسوب می شد، کارکنانش برای ادامه کار و تامین آینده خود و خانوادهیشان نیازمند حقوق و مزایای جداگانه بودند. به همین دلیل قوانین مخصوصی برای آن ها پایه گذاری شد و این قوانین به مرور کامل شدند تا سازمان تامین اجتماعی و قوانین کامل آن در سال 1975 تأسیس شد.

سازمان تامین اجتماعی با طراحی سایت مختص به خود توانست بسیاری از خدمات را توسعه بیشتری ببخشد. البته با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از سازمان‌ها مانند تامین اجتماعی، سنجش و … با طراحی سایت، کار خود را به صورت آنلاین ادامه داده و افراد بسیار راحت تر از قبل کارهای خود را به صورت آنلاین انجام میدهند. طراحی سایت تامین اجتماعی به صورت ریسپانسیو همراه با تصاویر زیبا در اسلاید شو صفحه اصلی و … انجام شده است که این موارد در سئو سایت نیز تاثیر بسزایی دارد.

برای طراحی وب سایت اگر بودجه کمی دارید میتواندی طراحی سایت ارزان را انجام دهید که از طریق قالب‌های آماده و رایگان وردپرس انجام میگیرد. هر نوع سایتی را مانند طراحی سایت فروشگاهی، آموزشی، خبری و … را میتوان از این طریق انجام داد و این بستگی به شرایط و انتخاب شما دارد. در ادامه بیشتر با سامانه تامین اجتماعی آشنا خواهید شد.

سایت تامین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی (SSO) یک سازمان بیمه اجتماعی در ایران است که به صورت کلی دو دسته افراد را مورد پوشش خود قرار داده است که عبارتند از:

  1. نام این گروه بیمه شدگان اجباری است و افرادی را شامل می شوند که حقوق یا دستمزد ماهیانه از کار فرما خود می‌ گیرند و این کارفرماها هستند که باید حتما آن ها را بیمه کنند. به طور مثال تمام کارمندان باید در سیستم تأمین اجتماعی تحت پوشش قرار بگریند.
  2. نام این گروه بیمه شدگان اختیاری است و افرادی را شامل می شوند که خودشان صاحب شغل هستند و برای دیگران کار نمی‌ کنند که اصطلاحا می گویند دارای مشاغل آزاد هستند و به صورت داوطلبانه خواهان این بیمه هستند.

سازمان تامین اجتماعی بزرگترین شرکت بیمه در ایران است که با 14 میلیون بیمه شده اولیه و 3.7 میلیون مستمری بگیر که به طور کلی 42 میلیون ایرانی را شامل می‌ شود، توانسته است بیش از نیمی از جمعیت ایران یعنی 73 درصد را تحت پوشش خود دارد.

مسئولیت‌های سازمان تامین اجتماعی

فردی که خود را در سازمان تامین اجتماعی بیمه می کند باید به این موضوع توجه کند که برای دریافت خدمات بهتر از این سازمان و دفاع از حق خود، باید با مسئولیت ‌های سازمان تامین اجتماعی آشنا شود.

سایت تامین اجتماعی

این مسئولیت ها به طور کلی 2 مورد است:

  1. خدمات درمانی با استفاده از دفترچه‌های تامین اجتماعی به افراد ارائه دهد.
  2. هم‌چنین به بیمه شدگان تعهدی دراز مدت برای زمان بازنشستگی وعده می دهد که این وعده به صورت پرداخت حقوقی ماهانه است و هم‌ چنین افراد می توانند از خدمات بیمه بیکاری نیز استفاده کنند.

سازمان تامین اجتماعی علاوه بر این وظایف کلی که مطرح کرده‌ ایم. یک سری وظایف جزیی نیز برعهده دارد که با توجه به نوع بیمه این وظایف متفاوت است که در این مقاله تنها وظایف مربوط به بخش بیمه شدگان اجباری را توضیح می ‌دهیم.

وظایف بلند بالا و طولانی مدت سازمان تامین اجتماعی

  1. باز نشستگی: بازنشستگی همان حقوقی است که فرد بعد از معمولا 30 سال کار کردن به صورت ماهیانه از سازمان تامین اجتماعی دریافت می کند و در صورتی که بمیرد، نیز خانواده او همچنان این حقوق را دریافت می کنند.
  2. مرگ و میر: این بخش مربوط به زمانی است که فردی که خودش را بیمه کرده است، بمیرد، پس سازمان تامین اجتماعی وظیفه دارد بخشی از مخارج مربوط به دفن او را پرداخت کند.
  3. از کار افتادگی: این بخش مربوط به زمانی است که فرد به هر دلیلی مانند تصادف، پیری یا غیره دیگر نتواند کار کند پس سازمان تامین اجتماعی موظف است به او به صورت ماهیانه حقوقی بدهد.

وظایف کوتاه مدت سازمان تامین اجتماعی

گاهی سازمان تامین اجتماعی بر اساس شرایط موقتی پیش آمده خدماتی را به مشتریان ارائه می دهد که این خدمات عبارتند از :

  1. بیماری: در صورتی که فرد بر اثر بیماری، مدت زمان کوتاهی را نتواند کار کند، سازمان تامین اجتماعی موظف است که به او پول بدهد.

سایت تامین اجتماعی

 البته برای اینکه این سازمان فردی را بیمار تشخیص دهد باید فرد یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

  • فرد 7 روز کامل را در بیمارستان سپری کرده باشد و یا دکتر برای او تشخیص کمتر از 15 روز استراحت مطلق در خانه را داده باشد.
  • فرد 1 هفته کامل را در بیمارستان سپری کرده باشد و یا دکتر برای او تشخیص کمتر از 15 روز استراحت مطلق در خانه را داده باشد. در این صورت پزشک مربوط به بیمه نیز باید این موضوع را تایید کند.
  • دکتر تشخیص داده باشد که فرد باید 2 ماه را استراحت مطلق داشته باشد که در این صورت پزشک مربوط به بیمه نیز باید این موضوع را تایید کند.

           2. اجزای غیر طبیعی بدن: اگر فرد در این حین نیاز به این وسایل داشته باشد، سازمان تامین اجتماعی موظف است که برای پرداخت این هزینه‌ها به فرد کمک کند.

             3. بیکاری: در صورتی که فرد بر اثر دلایل بیرونی و نه خواست خودش از کار کنار گذاشته شود ولی در همین لحظه آمادگی کار را داشته باشد ولی کار برای او مهیا نباشد، سازمان تامین اجتماعی وظیفه دارد به او در این مدت پول بدهد.

نحوه تامین درآمد تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی یک سازمان غیردولتی است و تنها از سه طریق منابع درآمد خود را تامین می‌کند که عبارتند از :

  1. 7 درصد مشارکت بیمه شدگان
  2. 70 درصد بیمه ماهانه پرداخت شده توسط کارفرمایان و کارمندان
  3. 3 درصد از طرف دولت پرداخت می‌شود. (در سال منتهی به اسفند 135، دولت موافقت کرد 3٪ حق بیمه کارگران را پرداخت کند و این سهم سالانه دوباره تعریف و تنظیم می شود).

نحوه ثبت نام و ورود به سازمان تامین اجتماعی

در صورتی که قبلا به صورت حضوری در سازمان تامین اجتماعی ثبت‌نام کرده‌اید و در حال حاضر به دلیل شرایط بیماری کرونا و صرفه جویی در وقت تمایل دارید که به صورت اینترنتی از خدمات سازمان تامین اجتماعی برخوردار شوید، لازم است که در ابتدا یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید. این حساب کاربردی به شما کمک می‌کند که بدون هیچ نگرانی از تمامی خدمات سازمان تامین اجتماعی برخوردار شوید. برای ایجاد این حساب کاربری باید مراحل زیر را طی کنید:

سایت تامین اجتماعی

  • در این مرحله مطابق شکل لازم است که کد ملی و شماره تلفن همراه خود را وارد کرده و سپس بر روی دکمه مرحله بعد بزنید.

سایت تامین اجتماعی

  • سپس در این مرحله مطابق با شکل، تمام اطلاعاتی که مربوط به هویت شما است را وارد می‌کنید و بر روی دکمه مرحله بعد می‌زنید.

سایت تامین اجتماعی

  • این مرحله مربوط به اطلاعاتی است که شامل ایمیل یا جیمیل، گذر واژه و سوالات امنیتی است. باید توجه کنید که قسمت‌هایی که در کنار آن‌ها ستاره قرار دارد، الزامی است که حتما پر شود و اگر پر نشود به شما اجازه ورود به مرحله بعد را نمی دهد. هم‌ چنین به سوالات پرسیده شده با دقت پاسخ دهید. سپس بر روی دکمه مرحله بعد بزنید.

سایت تامین اجتماعی

علائم مورد استفاده در گذرواژه:

  • باید با حروف انگلیسی باشد.
  • باید با یک حرف شروع شود.
  • باید حتما از یک حرف بزرگ، حرف کوچک و عدد استفاده شود.
  • مجموع این حروف و اعداد نباید کمتر از 8 مورد باشد.
  • نباید از نام، نام خوانوادگی و کد ملی استفاده کنید.

پیش از ورود به مراحل بعد به این نکات توجه کنید:

  • در صورتی که اطلاعات مربوط به هویت خود در مرحله 2 را به هر دلیلی اشتباه وارد کنید، حساب کاربری برای شما ایجاد نمی‌شود و امکان دستیابی به خدمات سازمان تامین اجتماعی برای شما مهیا نمی‌شود.
  • افرادی که دارای کد ملی و شماره شناسنامه یکسان هستند، باید توجه کنند که در هر دو بخش کد ملی و شماره شناسنامه را وارد کنند و در هیچ کدام از عدد صفر یا خط تیره استفاده نکنند.
  • حواستان به پاسخ‌های سوالات امینتی مرحله 4 باشد و آن‌ها را به خاطر بسپارید چرا که در صورتی که رمز ورود (گذرواژه) را فراموش کردید، با استفاده از این سوال‌ها می‌ توانید این رمز را دوباره بدست بیاورید.
  • هم‌چنین مواظب باشید که در زمان وارد کردن شماره تلفن و ایمیل دچار اشتباه نشوید چرا که با استفاده از این دو، سازمان تامین اجتماعی با شما ارتباط برقرار می‌ کند.
  • در این مرحله برای اطمینان از این که کاربر تمام اطلاعات را تا به اینجا به درستی وارد کرده است، یک بار دیگر اطلاعات به او نشان داده می ‌شود و اگر درست بود بر روی گزینه تایید و ارسال درخواست زده و اگر اطلاعات وارد شده غلط بود، بر روی گزینه مرحله قبل زده و اطلاعات را تصحیح کرده و سپس به این مرحله و گزینه ارسال درخواست می‌ روید.

سایت تامین اجتماعی

پس از ارسال درخواست، این پیام را دریافت می‌ کنید که اطلاعات شما ثبت شده است و در حال بررسی است. لطفا صبر کنید.

باید به این نکته توجه کنید که ثبت درخواست به معنی ایجاد حساب کاربری برای شما نیست بلکه باید تا زمان دریافت پیام مجدد صبر کنید. اگر در آن پیامی مبنی بر مراجعه به شعبه وجود داشته باشد، مشخص است که مشکلی پیش آمده است و شما باید با مدارک هویتتان به شکل حضوری به اولین شعبه سازمان تامین اجتماعی بروید.

پیامک مبنی بر غلط بودن اطلاعات هویتی فرد:

در صورتی که در پیام ارسال شده از سازمان تامین اجتماعی برای شما به این موضوع اشاره شده باشد که اطلاعات وارد شده با اطلاعات موجود در سازمان تامین اجتماعی مطابقت ندارد، می‌توانید دوباره برای ثبت‌نام در سایت تامین اجتماعی اقدام کنید. اگر مطمئن بودید که اطلاعات وارد شده کاملا درست هستند، باید تمام مدارک خود را برداشته و به سراغ نزدیک‌ترین شعبه تامین اجتماعی بروید.

توجه توجه!

  • در صورتی که بعد از  48 ساعت هیچ گونه پیامی از سازمان تامین اجتماعی دریافت نکردید، لازم است که به طور مجدد در سایت تامین اجتماعی ثبت‌ نام کنید و مرحله گفته شده را طی کنید.
  • در صورتی که با هر بار ثبت‌ نام دچار مشکل شده اید، می توانید بر روی گزینه پیگیری وضعیت ثبت نام کلیک کنید. سپس کد ملی و شماره تلفن خود را وارد کرده و به روی گزینه پیگیری درخواست کلیک کنید.

بازگرداندن گذرواژه

در صورتی که رمز گذرواژه خود را از یاد برده اید، کافی است مراحل زیر را طی کنید:

سایت تامین اجتماعی

  • مطابق با شکل بر روی گزینه بازیابی گذرواژه کلیک کرده.

سایت تامین اجتماعی

  • مطابق با شکل کد ملی خود را وارد کرده و بر روی گزینه گام بعدی کلیک کرده.

سایت تامین اجتماعی

  • در این مرحله شما با دو روش رو به رو می‌شوید:

روش اول بازگرداندن رمز با استفاده از شناسه ارسال شده به تلفن همراه شما صورت می‌گیرد. برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید:

  • بر روی گزینه مورد نظر مربوط به شناسه کلیک کنید و بر روی گام بعدی کلیک کرده.

سایت تامین اجتماعی

  •  کد دریافتی را در کادر مورد نظر وارد کنید. این کد از زمان ارسال تنها 20 دقیقه اعتبار دارد. سپس بر روی گام بعدی کلیک کنید. توجه کنید اگر قبلا در زمان ارسال اطلاعات، شماره تلفن خود را وارد نکرده باشد، نمی‌ توانید از این روش استفاده کنید و باید به سراغ روش دوم بروید.

سایت تامین اجتماعی

  • در این مرحله گذرواژه جدید را مطابق با همان علائم که قبلا اشاره شده است وارد دو کادر مورد نظر کرده.

سایت تامین اجتماعی

روش دوم: بازگرداندن رمز با استفاده از سوالات امینتی که در مراحل قبل به آن‌ها اشاره شده است. برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید:

  • بر روی گزینه مورد نظر مربوط به سوالات امنیتی کلیک کنید و بر روی گام بعدی کلیک کرده.

سایت تامین اجتماعی

  • در این مرحله همان پاسخ‌هایی که قبلا وارد نموده بودید را وارد می‌ کنید. سپس بروی گام بعدی کلیک کرده. توجه کنید اگر قبلا در زمان ارسال اطلاعات، سوالات امنیتی را وارد نکرده باشد، نمی‌ توانید از این روش استفاده کنید و باید به سراغ روش اول بروید.

سایت تامین اجتماعی

  • در این مرحله گذرواژه جدید را مطابق با همان علائم که قبلا اشاره شده است وارد دو کادر مورد نظر کرده.

 

سوالی که ممکن است در اینجا پیش بیاید این باشد که اگر فردی نتواند از هیچ کدام از این دو روش استفاده کند، باید چه اقدامی انجام دهد؟ در این صورت لازم است که به نزدیک ترین شعبه تامین اجتماعی مراجعه کند.

سازمان تامین اجتماعی و بیماری کرونا

سازمان تأمین اجتماعی، بزرگترین صندوق بازنشستگی ایران است که تحت تأثیر بیماری همه گیر ویروس کرونا قرار گرفته است  زیرا از یک طرف اکثر اعضای این سازمان را کارگران شرکت های صنعتی و صنفی آسیب دیده از ویروس کرونا تشکیل می دهند و از طرف دیگر باید هزینه های درمان مربوط به ویروس را به بیمارستان ها و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی جبران کند. سازمان تامین اجتماعی خسارات برآورد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا به این سازمان را بین 230000 تا 510000 میلیارد ریال اعلام کرده است.

سازمان تأمین اجتماعی نزدیک به 10٪ خدمات درمانی در ایران را تشکیل می دهد. در اوج ویروس کرونا تقریباً تمام بیمارستان ها و کلینیک های مربوط به سازمان تامین اجتماعی منحصراً خدمات درمانی ویروس کرونا را ارائه می دادند. در واقع، سازمان تامین اجتماعی تمام جراحی های معمول و همه روزه را متوقف کرده بود و بیمه شدگان به بیمارستان های خصوصی هدایت می شدند.

علل کاهش درآمد سازمان تامین اجتماعی

کاهش درآمد سازمان تامین اجتماعی از سه مسیر ناشی می شود. که عبارتند از:

  1. کاهش درآمد حاصل از حق بیمه ها. به دلیل تمدید پرداخت حق بیمه سه ماهه توسط ستاد ملی ویروس کرونا به مشاغل مضطرب، منابع SSO رو به پایان است اما هزینه ها همچنان افزایش می یابد.
  2.  تاثیر نیروی کار کند و رکود اقتصادی است که بخش خدمات را در برگرفته است. به دنبال شیوع بیماری ویروس کرونا، مشاغل آزاد یا فعالیت های خود را به طور کامل متوقف کرده اند یا حضور آنها را در بازار به حداقل رسیده است. برخی از آن ها بخشی از کارکنان خود را اخراج کرده اند.
  3. افزایش ناگهانی تعداد بیکاران است. قبل از ویروس کرونا حدود 250000 مورد در معرض خطر بودند. اما اکنون حدود 800000 نفر درخواست مزایای بیکاری کرده اند.

در نهایت همانگونه که ملاحظه کردید، تاریخچه سازمان تامین اجتماعی به سال ها قبل باز می گردد و از همان زمان تنها دغدغه اساسی این سازمان حمایت از افراد در زمانی بوده است که در شرایط سختی قرار گرفته اند. سال به سال به خدمات و قوانین این سازمان افزوده شده است و این مقاله تلاش کرده است که اکثر خدمات این سازمان را مطرح کند. از آن جایی که سلامتی و صرفه جویی در وقت افراد برای سازمان تامین اجتماعی اهمیت به سزایی دارد، خدمات خود را به صورت اینترنتی نیز به افراد ارائه داده می شود و در این مقاله نحوه دسترسی به این خدمات آموزش داده شد. امیدوارم که مطالب این سایت مفید واقع شده باشد.

سایت تامین اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا