آموزش طراحی سایتمعرفی و آنالیز سایت

سایت سامانه اسناد|snd.medu.ir|سامانه دانش آموزی مدارس

سایت سامانه اسناد|snd.medu.ir|سامانه دانش آموزی مدارس

به این مطلب امتیاز دهید

سایت سناد از مواردی است که امروزه بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. همانطور که میدانید تا قبل از پیشرفت تکنولوژی، اطلاعات مربوط شهروندان یک کشور، کارمندان یک شرکت و یا دانش آموزان یک مدرسه بر روی کاغذ ثبت شده و نگه داری میشد. این روش یک روش سنتی بود که با افزایش روز به روز جمعیت خیلی سخت میشد که از این روش سنتی استفاده کرد و مدیریت آن دشوار بود. با ظهور و توسعه تکنولوژی و روی کار آمدن کامپیوتر، حجم اطلاعات نیز افزایش یافته و برای ثبت و نگهداری اطلاعات، نیاز به استفاده از تکنولوژی بیشتر شد به همبن دلیل بانک اطلاعات یا همان دیتابیس به وجود آمد.

بانک اطلاعات یا دیتابیس اطلاعات را سازماندهی کرده و امکان مدیریت، دسترسی، به روز رسانی اطلاعات ثبت شده را به شما میدهد. خوشبختانه بسیاری از سازمان ها  و شرکت ها میتوانند از این تکنولوژی استفاده کنند و اطلاعات خود را سازماندهی کرده و مدیریت کنند. یکی از این سازمان ها آموزش و پروش است که بسیار ظهور این تکنولوژی برای این سازمان سودمند بوده زیرا ثبت کردن اطلاعات دانش آموزان در مدرسه آن هم به روش سنتی هم کاری وقت گیر بود و هم با مشکلات بسیار زیادی روبرو میشد.

در سال 1390 وزارت آموزش و پروش اقدام به راه اندازی و توسعه سامانه دانش آموزی سناد نمود که هدف آن هماهنگ و یکنواخت کردن اطلاعات و ارائه دادن یکسری خدمات هوشمند بود. سامانه سناد برای اولین بار در کشور توانست که 31 میلیون دانش آموز را در مقاطع مختلف از پیش دبستان گرفته تا پیش دانشگاهی و فنی حرفه ای و کاردانش، در 31 استان کشور ثبت نام کند. از خصوصیات مهمی که هنگام طراحی سامانه سناد رعایت شده است، سئو سایت میباشد که نقش مهمی در بالا آمدن سایت در صفحه اول گوگل دارد.

سایت سناد

سایت سناد دارای اطلاعات دانش آموزان تمام کشور میباشد. طراحی سایت سناد کمک بسیاری به مدیران مدارس در برنامه ریزی هدفمند آنان کرده و همچنین قابلیت نهادهای نظارتی و ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پروش را افزایش میدهد. از دیگر مزایای مهم که با طراحی سایت سناد ارائه شه است، تغذیه اطلاعات دیگر سامانه های آموزش و پرورش میباشد. سیستم های دیگری نیز هستند که به عنوان زیر سیستم های سامانه سناد، از سناد میتوانند اطلاعات لازم خود را دریافت کنند. نام متعددی از این سامانه ها در زیر آمده است:

  • سامانه ثبت نام المپیادهای علمی کشور و جشنواره جوان خوارزمی
  • سامانه جامع امور شاهد و ایثارگران
  • سامانه فروش و توزیع کتاب های درسی
  • پورتال همگام
  • سیستم های دانش آموزی
  • سیستم های ساماندهی نیروی انسانی

مدیر مدارس این وظیفه را دارند که اطلاعات دانش آموزان را ثبت، سازماندهی و مدیریت کنند؛ به همین دلیل هر مدیر مدرسه ای دارای یک کد مدرسه که 8 رقمی بوده که منحصر به فرد میباشد و همچنین دارای کد ملی و رمز عبور میباشند که به وسیله این اطلاعات وارد سامانه سناد شده و از امکانات آن استفاده میکنند.

جالب است بدانید که سامانه سناد برای هر کدام از مقطع تحصیلی و حتی انواع مدارس، آدرس جداگانه ای را ارائه میدهد. سایت سناد دارای یک لینک جداگانه برای پشتیبانی نیز میباشد.

ورود به سامانه سناد مدارس تمامی مقاطع

برای ورود بر روی آدرس مورد نظر کلیک کنید

از دیگر امکاناتی که با طراحی سایت سناد عرضه شده است، ثبت نام کردن دانش آموزان و همچنین دانش آموزان جدید میباشد. برای ثبت کردن اطلاعات هر دانش اموز باید وارد سامانه سناد شده و سپس کد ملی دانش آموز و اطلاعات پدر و مادر آن دانش آموز از جمله کد ملی ان ها را در سامانه سناد ثبت کرد. از دیگر امکانات سامانه سناد که میتوان به اشاره کرد این است که میتوان اتباع را با استفاده از کد آن ها ثبت نام کرد و همچنین پذیرش گروهی برای مدارس منحل شده از دیگر خدمات این سامانه میباشد.

مرحله بعد از ثبت نام دانش آموزان در سامانه سناد، کلاس بندی دانش آموزان و تعریف رشته پایه میباشد. کلاس بندی دانش آموزان به این شکل است که بعد از تعیین کردن سهمیه کلاسی در استان و منطقه، حداقل و حداکثر ظرفیت کلاس ها توسط کاربران منطقه یا استان مشخص میشود. در مرحله آخر هم کلاس برای پایه مورد نظر از طریق اختصاص کلاس به مدرسه مشخص میشود.

از دیگر خدماتی که با طراحی وب سایت سناد ارائه داده میشود ثبت نمرات میباشد که باید توسط آموزگاران انجام شود. برای این هدف مدیر مدرسه باید کاربر آموزگار را در سامانه سناد تعریف کند و سپس هر معلمی را به دروس و کلاس هایی که درس میدهد، متصل کند. بعد از انجام این کارها معلم میتواند با وارد کردن کد ملی و رمز عبوری که از مدیر مدرسه دریافت میکند، نمرات و ارزشیابی پیشرفت دانش آموزان را در سامانه سناد ثبت کند.

از دیگر خدماتی که میتوان از سامانه سناد دریافت کرد، امکان ثبت نام جهش تحصیلی در سامانه سناد میباشد. دانش آموزانی که قصد ثبت نام در جهش تحصیلی دارند باید به مدیر مدرسه محل تحصیل خود مراجعه کرده و درخواست خود را بگویند. در صورت پذیرفته شدن درخواست دانش آموز، مدیر مدرسه درخواست ثبت نام جهش تحصیلی او را در سامانه سناد ثبت میکند و سپس دانش آموز را در ابتدا به اداره آموزش و پروش منطقه میفرستد و بعد او را به اداره آموزش و پرورش استثنایی برای انجام مراحل سنجش معرفی می‌ کند.

و اما سامانه سناد دانش آموزی که به آدرس snd.medu.ir میباشد، به هدف ثبت اطلاعات تحصیلی دانش آموزان و دیگر مقاطع تحصیلی مختلف، توسط وزارت آموزش و پرورش طراحی شده است. زمانی که اطلاعات دانش آموزان توسط مدیران در سامانه سناد ثبت میشود، باعث میشود که دانش آموزان بتوانند به راحتی در سامانه های همگام ، شاد و سایر موارد تحصیلی عضو شوند.

از جمله امکاناتی که سامانه سناد دانش آموزی برای دوره ابتدایی در اختیار قرار میدهد شامل:

  • انجام فرایند ثبت نام دانش آموزان مدارس ابتدایی در سامانه سناد
  • کلاس بندی دانش آموزان

همچنین امکاناتی که سامانه سناد دانش آموزی برای دوره متوسطه ارائه میدهد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعریف رشته پایه
  • ثبت نام دانش آموز جدید در سامانه سناد
  • تعریف و ایجاد کلاس در سامانه سناد
  • ثبت و ذخیره سازی و دریافت کارنامه
  • درخواست هدایت تحصیلی در سامانه سناد

ثبت نام در سامانه سناد دانش آموزی برای دوره ابتدایی

برای ثبت نام دانش آموز جدید باید روی گزینه “ثبت نام دانش آموز جدید” درمنوی امور دفترداری در سامانه سناد کلیک کنید. در این جا باید علاوه بر کد ملی دانش آموز، کد ملی پدر و مادر او نیز ثبت گردد.

سایت سناد

سایت سناد

بعد از ثبت نام و وارد کردن تمام اطلاعات دانش آموز و والدین او، تصویر زیر نشان داده میشود:

سایت سناد

ثبت نام در سامانه سناد دانش آموزی برای دوره متوسطه

برای ثبت نام دانش آموزان جدید در مقطع دبیرستان، باید از منوی ثبت نام و سازماندهی مدرسه، روی گزینه “ثبت نام دانش آموز جدید” کلیک کنید.

سایت سناد

سایت سناد

سایت سناد

به منظور نمایش و تغییر اطلاعات دانش آموز، باید کد ملی او را وارد کنید. این در مواقعی است که نام دانش آموز در سیستم ثبت شده باشد. در غیر اینصورت باید اطلاعات دانش آموز را در سامانه وارد کرده و در انتها سال تحصیلی دانش آموز را انتخاب کنید.

ثبت نام دانش آموزان اتباع در سامانه سناد

  • وارد شدن به منوی ثبت نام و سازماندهی مدرسه
  • ثبت دانش آموز اتباع جدید
  • وارد کردن کد اتباع
  • مشاهده اطلاعات شناسایی ثبت شده
  • انتخاب سال تحصیلی و ثبت آن

پذیرش گروهی در سامانه سناد

پذیرش گروهی فقط برای مدارس منحل شده ای که ثبت نامی دارند، کاربرد دارد. روند انتقال گروهی:

  • دریافت کد مدرسه جدید از سایت یونیت توسط منطقه
  • منوی ثبت نام و سازماندهی مدرسه
  • گزینه پذیرش گروهی
  • وارد کردن کد مدرسه منحل و کد مدرسه جدید
  • کاربر منطقه دانش آموزان ثبت نام شده را وارد مدرسه جدید در سامانه سناد می کند.

سایت سناد

کمیسیون های مختلف موجود در سامانه سناد

این قسمت از سامانه سناد برای دانش آموزانی میباشد که هنگام ثبت نام با خطاهای زیر روبرو میشوند:

  • دانش آموز دارای معلولیت میباشد.
  • پایه رشته انتخابی صحیح نمی باشد.
  • سن دانش آموز مجاز نیست.

سایت سناد

ثبت نام جهشی دانش آموزان نیز در این قسمت انجام میگیرد. در سامانه سناد انواع کمیسیون وجود دارد که در ادامه انواع آن را معرفی میکنیم.

  1. کمیسیون کبرسن

این کمسیون برای دانش آموزانی میباشد که سن آن ها برای پایه مورد نظر بیشتر از حد مجاز باشد.

  1. کمیسیون تطبیق دروس

این کمسیون برای دانش آموزانی میباشد که تغییر رشته داده اند و میتوانند از طریق این کمیسیون دروسی که با رشته فعلی آن ها مشترک است را تطبیق دهند.

  1. کمیسیون صغر سن

برای دانش آموزانی میباشد که هنگام ثبت نام برای سن با خطا روبرو میشوند و سن دانش آموز بیشتر از حد مجاز میباشد.

  1. کمیسیون تغییر رشته

این کمیسیون برای دانش آموزانی میباشد که میخواهند از رشته ای به رشته دیگری بروند و تغییر رشته دهند.

سامانه سناد بسیار به کار مدیران و کارکنان آموزش و پرورش سرعت بخشیده و کار آن ها نیز دقیق تر انجام میگیرد. سامانه سنادخدمات ارزنده ای به کشور عرضه میدارد. خوب است که با طراحی هر سایتی مانند طراحی سایت فروشگاهی، شرکتی، تبلیغاتی و … علاوه بر کسب درآمد، بتوانید خدماتی را نیز به کشور عرضه دارید. طراحی سایت ارزان در هر زمینه‌ای، بهترین پیشنهاد برای شمایی که دارای بودجه کمتری هستید، میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا