آموزش مدیریت سایت

نقش منابع انسانی در تجارت

نقش منابع انسانی در تجارت

به این مطلب امتیاز دهید

در داخل یک شرکت، بخش منابع انسانی وجود دارد که جنبه های مختلفی را پوشش می دهد که همه آنها برای عملکرد شرکت بسیار مهم هستند. ساختار منابع انسانی با توجه به اندازه شرکت متفاوت است. مدیریت آن را می توان به روش های مختلف، به صورت داخلی یا خارجی با یک شرکت کاریابی تخصصی انجام داد. استراتژی مدیریت منابع انسانی باید برای جذب استعدادهای جدید موثر و کارآمد باشد، اما مهمتر از همه برای حفظ کارکنان فعلی است.

تعریف منابع انسانی

بخش منابع انسانی در بسیاری از ماموریت ها شرکت می کند. این فعالیت های اصلی را می توان به دو قسمت تقسیم کرد: بعد اداری با مدیریت حقوق و دستمزد، جنبه های حقوقی، قراردادهای استخدامی… و سمت توسعه استعدادها با مدیریت شغلی، مدیریت مهارت و عملکرد، مدیریت منابع انسانی، استخدام، آموزش.

  نقش منابع انسانی در یک تجارت چیست؟

مدیریت منابع انسانی

اجرای استراتژی منابع انسانی عموما توسط مدیر منابع انسانی انجام می شود. مدیریت روزانه منابع انسانی برای مدیر منابع انسانی و همچنین کلیه کارکنان منابع انسانی شامل تطبیق نیازهای اقتصادی با واقعیت های اجتماعی شرکت است. کار در منابع انسانی یعنی داشتن انواع ماموریت های روزانه است. این امر مستلزم داشتن مهارت های فراوان و بالاتر از همه داشتن شانه های قوی است. کار نیروی انسانی هم جذب نیرو، مدیریت قراردادها، فیش حقوقی، مشاغل و همچنین ایجاد تعدیلات، مدیریت روابط اجتماعی و منابع تضاد بین کارکنان یا بین مدیر وکارمند است.
برای مدیریت بهینه تمام جنبه های کار، مدیران منابع انسانی باید یک سیاست مدیریتی و اجتماعی کارآمد را در شرکت اجرا کنند تا همه چیز به خوبی پیش برود.

  نقش منابع انسانی در یک تجارت چیست؟

بخش منابع انسانی، یک خدمت چند وجهی

همانطور که دیدیم، بخش منابع انسانی مدیریت اداری و اجتماعی پرسنل یک شرکت را بر عهده می گیرد. به طور مشخص بحث بر عهده گرفتن حقوق و دستمزد از زمان استخدام تا پایان قراردادشان است. این مراحل را طی می کند:

استخدام

استخدام، تنظیم قراردادهای کاری.

اداری

بررسی انطباق قراردادها و رویه های شرکت با قوانین کار (قانون کار و قراردادهای دسته جمعی)، کنترل شرایط کار کارکنان، مدیریت حقوق کارکنان (تدوین لیست حقوق و دستمزد بولتن ها و اعلامیه های اجتماعی) و ارتقای زندگی حرفه ای کارکنان (بازنشستگی، بیماری، حوادث، آموزش، مرخصی، نقض قرارداد و …).

توسعه مهارت ها

حفظ کارکنان، ارائه آموزش های مربوطه.

بازاریابی منابع انسانی

نام تجاری کارفرمای خود را برای انتقال تصویری قوی به منظور جذب استعدادهای جدید توسعه دادن و همچنین در مورد ارائه تجربیات منحصر به فرد به کارکنان خود است.

جذب استعداد

استخدام جایگاه بزرگی در عملکرد منابع انسانی می گیرد. یک شرکت به طور منظم کارمندان جدیدی را استخدام می‌کند، چه با قراردادهای موقت، کارآموزی، قراردادهای ثابت یا دائمی، تیم‌های خود را گسترش دهد یا کارمندان را به‌طور موقت جایگزین کند. بنابراین بخش منابع انسانی مسئول فرآیند استخدام است. برای انجام این کار، باید به سرویس مربوطه اشاره کنید تا نیازها را درک کنید، پیشنهاد را در تابلوهای شغلی و یا شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید، رزومه‌های کاری را انتخاب کنید، نامزدها را انتخاب کنید، سپس مصاحبه‌هایی را برای بررسی مهارت‌ها برگزار کنید.  برای یافتن فرد ایده آل، لازم است در برقراری ارتباط با نامزدها نیز فعالانه عمل کنید.

مدیریت اداری: حقوق و دستمزد، قرارداد، بیماری، مرخصی

نیروی انسانی همچنین به بخش اداری که شامل کلیه ارکان پاداش کارکنان شرکت می باشد، رسیدگی می کند. مسئول حقوق و دستمزد در شرکت، کلیه تشریفات اداری مربوط به استخدام، جمع آوری عناصر لازم برای تهیه لیست حقوق، انتشار فیش حقوقی، اظهارنامه های اجتماعی و ارتباط با سازمان های اجتماعی یا صندوق های بازنشستگی را مدیریت می کند. در صورت بیماری، گواهینامه های فعلی مانند توقف کار یا حوادث کار را نیز مدیریت می کند.

منابع انسانی چگونه برند کارفرما را توسعه می دهد؟

بازاریابی منابع انسانی یک تکنیک بازاریابی است که در حوزه منابع انسانی کاربرد دارد. بازاریابی منابع انسانی شامل اجرای یک استراتژی بازاریابی با هدف بهبود جذابیت شرکت از طریق تصویری است که منعکس می کند، که به آن برند کارفرما می گویند.
بسیاری از کاندیداهایی که تجربیات منفی داشته‌اند، سعی می‌کنند از شرکت هایی که به کارمندان خود احترام نمی گذارند دوری کنند. کاندیداها اکنون به دنبال شرکت هایی هستند که در آنها رضایت کارمندان از کارفرما وجود دارد هستند.

سخن پایانی

منابع انسانی نقش مهی در تجارت دارد. هر چقدر که رابطه مدیر و کاررمند بهتر باشد تاثیر بیشتری بر راندمان شرکت می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا