آموزش طراحی سایت

نکاتی که باید قبل از طراحی سایت به آن توجه کنیم

نکاتی که باید قبل از طراحی سایت به آن توجه کنیم

به این مطلب امتیاز دهید

این روزها بسیاری از کسب و کارها آنلاین شده اند و افراد تمام کارها و خریدهای خود را به صورت آنلاین نیز انجام می دهند. اگر می خواهید یک بازار اینترنتی را برای خود راه اندازی کنید، طراحی سایت اولین مرحله ای است که باید آن را انجام دهید. اگر شما یک وب سایت مختص به کسب و کار خود طراحی کنید، می توانید محصولات و خدمات خود را به تمام نقاط کشور به صورت آنلاین ارائه دهید حتی اگر این کسب و کار در دورافتاده ترین نقطه کشور یا دیگر شهرهای کشورمان باشد. شما با طراحی وب سایت می توانید کسب و کار خود را به تمام کاربران معرفی کنید و مشتریان دائمی خود را بیابید. برای کسب درآمد بیشتر و موفق شدن در کار خود می توانید از ابزارهایی همانند سئو، شبکه های اجتماعی و … نیز کمک بگیرید. قبل از طراحی وب سایت نیاز است یکسری کارها انجام شود که موجب کارآمدتر شدن وب سایت خواهد شد. در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

طراحی سایت

انواع سیستم طراحی سایت

سایت های حرفه ای و اختصاصی و ویژگی های آن

  • صفر تا 100 سیستم های اختصاصی کد نویسی است.
  • ایجاد امکانات بیشتری در سایت
  • سفارشی کردن سایت و انتخاب امکانات به سلیقه مالک سایت
  • افزایش سرعت سایت
  • قابلیت بروزرسانی و اضافه کردن امکانات
  • استفاده از زبان های برنامه نویسی python ، php و net.
  • موثر در سئو

طراحی سایت

برای طراحی سایت اختصاصی زمان بیشتری صرف شده و هزینه بیشتری نیز دارد. شما می توانید هر امکاناتی که مد نظرتان باشد را به طراح سایت گفته که به سایت شما اضافه کند. طراحی سایت ارزان با قالب‌های آماده و رایگان وردپرس امکان‌پذیر است. اگر دارای شرکت یا مجموعه ای بزرگ هستید بهتر است که سایت خود را به صورت اختصاصی طراحی کنید.

-استفاده از سیستم CMS و ویژگی های آن

  • هزینه و وقت کمتری برای طراحی سایت صرف می شود.
  • دارای قالب ها و تم های بسیار زیبا و رایگان
  • بدون نیاز به دانش برنامه نویسی
  • Responsive بودن قالب های وردپرس
  • مناسب برای هر نوع سایت
  • دارای پلاگین ها و افزونه های متنوع

طراحی سایت

سیستم مدریت محتوا یا همان CMS دارای قالب های آماده برای طراحی سایت است که معروف ترین آن ها وردپرس (WordPress) و جوملا (Joomla) هستند. سیستم های CMS علاوه بر این مزایا، معایبی هم دارند. از جمله:

  • کاهش سرعت سیستم
  • open source بودن وردپرس که روی امنیت آن تاثیر گذار است.

آیا نوع سایت خود را مشخص کرده اید؟

در ابتدا باید بدانید که چه نوع کسب و کاری را می خواهید راه اندازی کنید و هدف چیست. وب سایت ها انواع متفاوتی دارند که با توجه به نوع کسب و کار شما طراحی خواهند شد. طراحی سایت در هر زمینه ای در قیمت آن نیز تاثیر می گذارد. وب سایت ها را می توان در سه گروه تقسیم و بررسی کرد که شامل وب سایت های فروشگاهی، وب سایت های شرکتی و سایت های شخصی هستند.

سایت فروشگاهی

طراحی سایت فروشگاهی از مواردی است که این روزها افراد بسیاری به سمت آن رفته و خواستار این نوع از وب سایت ها هستند. سایت های فروشگاهی اگر روی اصول پیش روند بسیار قدرتمند ظاهر خواهند شد به عنوان مثال فروشگاه آنلاین دیجی کالا یکی از سایت های فروشگاهی بسیار موفق ومعتبر در ایران به شمار می رود. شما می توانید در سایت های فروشگاهی انواع کالاها را در برندهای متفاوت و حتی خدمات آنلاین ارائه دهید.

طراحی سایت

طراحی سایت فروشگاهی قابلیت های زیادی را در اختیار شما قرار خواهد داد از جمله درگاه پرداخت آنلاین، سبد خرید، مقایسه میان محصولات مشابه، فیلترگذاری و … . هر چه امکانات سایت بیشتر و ظاهر آن جذاب تر باشد کاربران بیشتری را به خود جذب خواهد کرد. از مزیت های سایت فروشگاهی این است که می تواند به صورت 24 ساعته به کاربران خدمات ارائه دهد و افراد می توانند در هر زمان و مکان کالاهای مورد نیاز خود را خریداری نمایند.

سایت شرکتی

طراحی سایت شرکتی، برای شمایی که برند خاصی را ارائه می دهید یا حتی تولید می کنید بسیار مفید می باشد. وب سایت شرکتی باعث می شود برند و محصولات شما به افراد زیادی معرفی گردد. قرار دادن کاتالوگ ها، نمونه محصولات و خدمات در سایت شرکتی خود می تواند در معرفی برندتان بسیار موثر واقع شود. از آن جایی که امروزه افراد اکثر کارهای خود را به صورت آنلاین انجام می دهند و زمان زیادی برای این کار می گذارند، مطمئنا سایت شرکتی شما خیلی سریع پیشرفت خواهد کرد. شما حتی می توانید از طریق سایت های فروشگاهی موجود، برند خود را به افراد زیادی نیز معرفی کنید.

سایت شخصی

شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و وبلاگ ها می توانند محیط های مناسبی باشند که بتوانید خود را معرفی کرده و با افراد زیادی ارتباط برقرار کنید. اما طراحی سایت شخصی به شما این امکان را میدهد که گسترده تر فعالیت داشته باشید. هر فردی می تواند هدف منحصر به فرد خود را در طراحی سایت شخصی دارا باشد. به عنوان مثال:

  • افرادی که از عقاید شخصی، زندگی نامه و تجربه های شخصی خود را از زبان خود می نویسند و با افراد تبادل تجربه کرده و یادگیری هایی را ایجاد می کند.
  • سایت های شخصی پورتفولیو (Portfolio) معمولا نویسندگان، افراد مشهور و … سازنده آن ها هستند. این افراد بیوگرافی و اتفاقات جالب زندگی خود را برای طرفداران خود در سایت قرار می دهند.
  • افرادی هم هستند که در سایت شخصی خود هنرهای خاصی مثل نقاشی، خیاطی و … را به کاربران آموزش می دهند.

این نکته بسیار مهم است که بدانید چه نوع سایتی با توجه به کسب و کارتان، برایتان مناسب است که با توجه به آن وب سایت مورد نظر طراحی گردد. شما حتی می توانید با مشاوران شرکتی که قصد دارید طراحی سایت خود را به آن ها بسپارید، مشورت کنید و آن ها می توانند راه های مختلفی را به شما پیشنهاد دهند که انتخاب شما راحت تر گردد. اگر این مرحله خوب پیش رود علاوه بر اینکه از هدر رفتن وقت جلوگیری می کند، ممکن است مانع پرداخت هزینه بیشتر شود.

ارتقای کیفیت سایت به وسیله امکانات مورد نیاز آن

سعی کنید نقشه طراحی سایت خود را در ذهن داشته باشید، حتی می توانید آن را روی کاغذ آورده و نقاشی کنید که ظاهر سایت شما و امکانات آن همانطور که می خواهید در سایت قرار بگیرد. شما می توانید نقشه مد نظر خود را به طراح سایت داده و با پیشنهادات او این نقشه را بهتر و کامل تر کنید. بعضی مواقع ممکن است یکی از امکاناتی که به درخواست شما در سایت قرار می گیرد بدون استفاده باقی بماند. علاوه بر اینکه هزینه بیشتری برای این مورد پرداخت کرده اید، در بعضی مواقع این مورد باعث می شود برخی از کاربران را نیز از دست بدهید. از جمله امکاناتی که باعث ارتقای کیفیت در طراحی سایت می شود:

  • استفاده از آیکن های شبکه های اجتماعی دارای لینک در سایت
  • به کار بردن دستورهای فراخوان عمل یا Call to Action در سایت که مشتری را به انجام کاری در سایت جذب می کند و در بازاریابی بسیار موثر است. این دستورها می توانند عباراتی مثل ” برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید” یا “همین حالا از ما خرید کن” باشند.
  • ایجاد صفحه “تماس با ما” و “ارتباط با ما”
  • تمرکز روی سئو سایت
  • استفاده از وب سایت مپ و یا Navigation برای راحتی کار کاربر و افزایش رتبه سایت در گوگل
  • تهیه گواهی SSL برای ایجاد امنیت سایت
  • Responsive بودن سایت
  • قرار دادن قسمتی برای سوالات متداول که دارای جواب های مختصر و مفید برای کاربران هستند.

طراحی سایت

میزان اهمیت دیزاین و ظاهر سایت

دیزاین و ظاهر سایت مانند ویترین و چیدمان یک مغازه عمل میکند. زمانی که شما وارد یک مغازه می شوید اولین چیزی که می تواند شما را جذب کند، ظاهر آن مغازه است. هنگام طراحی سایت، خوب است که طرح مناسب وب سایت خود را در نظر داشته باشید اما بهتر است در این زمینه عجله نکنید. شما می توانید با تیم طراحی وب سایت درباره طرح و دیزاین وب سایت خود مشورت کنید زیرا آنان با توجه به داشتن تجارب بیشتر، پیشنهادات خوبی را نیز به شما ارائه خواهند داد.

خرید دامنه

این مرحله از مراحل آخر طراحی سایت به حساب می آید. شما باید قبل از به پایان رسیدن پروژه خود، دامنه مورد نظر خود را تهیه نمایید. سعی کنید دامنه را با اطلاعات خود خریداری و ثبت نمایید.

طراحی سایت

لوگو

لوگو یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه شود. اگر دارای شرکت و سازمانی هستید باید قبل از شروع فرایند طراحی سایت، لوگوی شما آماده باشد و با فایلی با کیفیت در پوشه ذخیره شده و تحویل تیم طراحی گردد. جالب است بدانید در بعضی مواقع از لوگوی آن شرکت برای طراحی ظاهر سایت و هماهنگی میان رنگ های بخش های مختلف آن استفاده می شود. به این صورت که رنگ های اصلی سایت شما بر اساس رنگ لوگوی شما انتخاب خواهند شد که زیبایی بیشتری به ظاهر سایت شما ببخشد.

صفحات “درباره ما” و “تماس با ما”

کاربران از طریق صفحه “درباره ما” با شرکت یا سازمان شما و خدماتی که ارائه می دهید و همچنین سابقه کاری شما آشنا خواهند شد و از این طریق می توانید اعتماد کاربران را به سایت خود جلب کنید.

صفحه “تماس با ما” هم شامل راه های ارتباطی میان شما و مشتریانتان خواهد بود که می تواند شامل شماره تلفن، آدرس ایمیل، فکس، آدرس و لوکیشن و… باشد. شما باید تمام اطلاعات مورد نیاز این دو صفحه را به صورت خلاصه و مفید در اختیار تیم طراحی سایت قرار دهید که آماده باشد.

طراحی سایت

گروه بندی های اصلی مربوط به محصولات

شما باید گروه بندی های اصلی محصولات یا خدمات شرکت خود را مشخص کرده و به شرکت طراحی سایت ارائه دهید که بدون دردسر و سریع محصولات یا خدمات شما را در گروه های مربوط به خودشان قرار دهند. البته سایت ها معمولا به صورت داینامیک طراحی می شوند که بتوانید خودتان اطلاعات مربوط به محصولات خود را ویرایش کنید یا حتی اطلاعات جدیدی را اضافه کنید. از آن جایی که تیم طراحی برای تست کردن وب سایت به یکسری از این اطلاعات نیاز دارند باید گروه بندی محصولات و اطلاعات مربوط به آن ها در اختیارشان قرار داده شود.

تهیه کردن محتوا برای بخش های وبلاگ و اخبار سایت

اگر می خواهید وب سایت شما دارای صفحات وبلاگ یا اخبار باشد باید مطالب این صفحات آماده باشد که هنگام آماده شدن این صفحات، مطالب نیز در آن ها ثبت شود.

تهیه متون و بنرهای های تبلیغاتی مناسب سایت

اگر می خواهید صفحه وب سایت شما دارای متون تبلیغاتی یا نوشته خاصی باشد و از بنرها در سایت استفاده کنید باید آن ها را هر چه سریع تر آماده کرده و به دست تیم طراحی دهید که این متون و بنرها را در بخش های مختلف وب سایت قرار دهند.

توجه به محتوای سایت

محتوای یک وبسایت علاوه بر متون، شامل تصاویر و ویدئوهای مربوطه نیز می باشد. شما باید تصاویر مربوط به شرکت، کارکنان، محصولات، خدمات و … را جمع آوری کنید که هنگامی که  ابعاد تصاویر بعد از اتمام طراحی سایت بخش ظاهری مشخص شد در اولین فرصت، تصاویر را در وب سایت قرار دهید.

طراحی سایت

میزان بودجه مد نظر شما برای طراحی سایت

مشخص شدن میزان بودجه ای که قرار است صرف طراحی سایت شود، باعث می شود راحت تر نوع سیستم برای طراحی سایت خود انتخاب کنید و خیلی زودتر به نتیجه برسید. شما می توانید طراحی سایت را به چشم یک سرمایه گذاری ببینید که اگر تمام مراحل آن اصولی پیش رود، می توانید در آینده درآمد بالایی از طریق آن کسب کنید.

مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کردید که چه گروه افرادی از سایت شما بازدید می کنند؟ توجه به مشتریان هدف و تحقیق درباره آن ها بسیار مهم است و می تواند به جذب کاربران بیشتر کمک کند. شما باید بدانید که محصولات یا فعالیت هایتان برای چه گروه سنی مناسب است یا کدام گروه سنی بیشتر طرفدار فعالیت های شما بوده و با آن ها آشنا هستند. زمانی که مشتریان هدف سایت شما مشخص می شوند، ظاهر سایت با توجه به سلیقه همان گروه از مشتریان طراحی می گردد، همچنین امکانات مورد نیاز آن گروه در سایت قرار داده خواهد شد.

چگونه قیمت طراحی سایت مشخص می شود؟

قیمت طراحی سایت و هزینه ای که باید بابت آن پرداخت شود به مسائل متفاوتی بستگی دارد. یکی از این عوامل نوع سیستم طراحی سایت است که معمولا CMS هستند یا اختصاصی. از موارد دیگری که در قیمت طراحی سایت موثر هستند شامل:

نوع وب سایت

همانطور که اشاره شد سایت ها انواع متفاوتی دارند از جمله سایت شرکتی، سایت فروشگاهی، سایت خبری و … که هر کدام امکانات خاص خود را دارند. این وب سایت ها هر کدام فضای هاست خاص خود را دارند که با توجه به این فضای هاستی که می گیرند قیمت آن نیز مشخص می شود.

رابط کاربری UI

یکی از مهمترین بخش های یک سایت است. توجه به ظاهر سایت در جذب مشتری بسیار موثر است. هرچه سایت از نظر گرافیکی جذاب تر باشد مورد توجه کاربران بیشتری قرار خواهد گرفت. این عامل باعث افزایش رتبه سئو سایت شما خواهد شد.

تجربه کاربری UX

مربوط به کدهای مربوط به برنامه نویسی سایت است که کاربران نمی توانند آن را ببینند در عین حال تاثیرات مستقیمی روی آنان دارد. طراحی سایت و چیدمان آن باید به گونه ای باشد که باعث سردرگمی کاربران نشود.

طراحی سایت

Responsive بودن سایت

زمانی که سایت شما دارای این قابلیت باشد در هر ابعادی از جمله موبایل، تبلت و … نمایش داده خواهد شد و کاربران به راحتی می توانند در هر زمان و مکان از سایت شما بازدید کنند.

دامنه

پسوندی است که بعد از نام وب سایت قرار گرفته و انواع متفاوتی دارد. دامنه ها هرکدام با توجه به کاربردی که دارند هزینه های متفاوتی نیز دارا می باشند.

معیارهای انتخاب شرکت طراحی سایت

برای انتخاب شرکت مناسب برای طراحی سایت، ابتدا باید نوع کسب و کار خود را مشخص کنید زیرا هر شرکتی دارای یک تیم حرفه ای است که در زمینه خاصی فعالیت می کند. برای انتخاب یک شرکت مناسب و معتبر باید موارد زیر را بررسی کنید:

  • مشاهده نمونه کارهای آن شرکت و رضایت مشتریان آنان
  • توجه به تنوع و خلاقیت کاری آن ها
  • ایجاد ارتباط با کارکنان آن جا
  • سابقه شرکت
  • هزینه های شرکت

طراحی سایت

توجه داشته باشید برخی مواقع شما نمی توانید با افراد شرکت مد نظرتان ارتباط برقرار کنید، در این صورت بهتر است قید آن شرکت را بزنید چون این موضوع بسیار مهم است که بتوانید راحت با کارکنان صحبت کنید و نظرات و خواسته های خود را به آن ها منتقل کنید.

توجه به قرارداد طراحی سایت

بعد از انتخاب شرکت مناسب برای طراحی سایت خود و توافق کردن درباره قیمت نهایی، باید از شرکت یک پیش قرارداد درخواست کنید. در این قرارداد شما باید تمام مواردی که مد نظرتان است را با جزئیات ذکر کنید که بعد مشکلی ایجاد نشود، زیرا طراحی سایت با توجه به مواردی که در قرارداد آمده است، جلو می رود. بعد از ایجاد قرارداد طراحی سایت، اگر بخش هایی از آن برایتان مبهم بود یا نیاز به اصلاح داشت حتما با کارشناسان شرکت، آن ها را در میان بگذارید.

نقش سئو در پیشرفت سایت

یکی از عواملی که در افزایش رتبه سایت شما در گوگل موثر است، بهینه سازی سایت یا سئوی آن می باشد. شما باید تا حدی که می توانید امکانات لازم را برای کاربران ایجاد نمایید که رضایتمندی آن ها را جلب کنید زیرا اولین چیزی که برای گوگل اهمیت دارد و در رتبه سایت شما می تواند موثر باشد، رضایت کاربران از وب سایت شما است.

عواملی که در سئو سایت مهم هستند:

  • دارای محتوای جذاب
  • توجه به خوانایی متن و حذف متون بی ربط
  • استفاده از رنگ ها در متن و توجه به روانشناسی رنگ ها
  • استفاده از منو و سایدبار در سایت
  • قابل دسترس بودن کلیدهای مورد نیاز کاربر و لوگوی سایت
  • استفاده از لینک های داخلی و خارجی
  • استفاده از هدر (Header) و فوتر (Footer) در جای مناسب خود

طراحی سایت

بعد از اتمام طراحی سایت، سئو کار کار بهینه سازی سایت شما را انجام خواهد داد. تمام این موارد و موارد دیگر سئو توسط سئوکار حرفه ای انجام خواهد شد. سئو کردن سایت اختیاری است و شما می توانید از شرکت طراحی سایت خود این موضوع را جویا شوید. بهینه سازی سایت به نفع شما خواهد بود.

طراحی سایت فرایندی پیچیده است که دارای نکاتی ظریف می باشد. قبل از طراحی سایت باید به تمام نکاتی که در مقاله ذکر شد، توجه نمایید که این فرایند سریع و به بهترین شکل پیش رود و مشکلی ایجاد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا