آموزش سئو سایتآموزش مدیریت سایت

CTR سایت چیست؟ راهکار‌های افزاریش CTR

به این مطلب امتیاز دهید

CTR سایت چیست؟

CTR یا همان (Click-Through Rate) به معنی نرخ کلیک است. این نرخ نشان می‌دهد چه درصدی از کاربرانی که آگهی یا لینک شما را در نتایج جستجو یا صفحات وب می‌بینند، و بر روی آن کلیک می‌کنند.

امروزه چالش های بسیاری در رابطه با تاثیر CTR  بر سئو سایت وجود دارد. بسیاری از افراد بر این باورند که نرخ کلیک به صورت مستقیم تاثیری بر سئو سایت ندارد و برخی دیگر آن را یکی از عوامل موثر در سئو سایت میدانند. ما در این مقاله میخواهیم شمارا با CTR  آشنا کنیم، و راجب راهکار های افزایش CTR سایت شما صحبت کنیم.

CTR سایت چگونه محاسبه میشود؟

برای محاسبه CTR  ابتدا باید با impression آشنا شوید. درواقع Impression به معنی دفعات نمایش است. وقتی  که صفحه ما در نتایج جست‌وجو کاربر نشان داده شود برای ما یک impression  محاسبه میشود. جالب است بدانید که مهم نیست چه مقدار کاربر بر روی تبلیغات ما کلیک کرده باشد و یا آن را مشاهده کرده باشد کافیست تبلیغات صفحه ما در صفحه سرچ کاربر نشان داده شود. تا برای صفحات ما یک Impression محاسبه شود.

حالا اگر بعد از نمایش صفحه ما در نتایج گوگل کاربر، کاربر بر روی آن کلیک کند و وارد صفحه ما شود. یک کلیک برای سایت ما ثبت میشود که تاثیر خوبی بر روی CTR  سایتمان دارد. ما از طریق CTR میتوانیم متوجه شویم چه مقدار کاربر وارد سایتمان شده است. و میزان کاربرپسند بودن سایتمان را دریابیم.

اما سوالی که ممکن است برای بسیاری از شما پعد از خواندن مقاله پیش آید این است که فرمول محاسبه CTR  سایت چیست؟

باید گفت نحوه محاسبه CTR سایت بسیار ساده است. کافیست تعداد دفعاتی که کاربر در میان نتایج بر روی سایت ما کلیک کرده را بر تعداد دفعات نمایش داده‌ شده به کاربران تقسیم کنیم، با این روش نرخ کلیک به‌دست می‌آید. پس میتوان گفت impression  صفحه مارا با نمایش میگذارد و با کلیک کاربر، نرخ کلیک ما همزمان افزایش میبابد. و در نتیجه CTR  سایت ما افزایش میابد.

چگونه از CTR صفحات با خبر شویم؟

هم اکنون که با CTR  و اهمیت آن با سئو سایت آشنا شدیم. چگونه نرخ CTR  صفحات خودمان را مشاهده کنیم؟ در جواب این سوال باید گفت گوگل برای محاسبه نرخ بسیار کار را راحت کرده است.

برای محاسبه نرخ CTR میتوانید ابزار گوگل سرچ کنسول استفاده کنید. گوگل سرچ کنسول به شما تعداد  کلیک کاربران بر روی هر صفحه از سایتتان را به راحتی نشا میدهد. همچنین قابلیت گرفتن میانگین بین نرخ کلیک صفحات خود را دارید.

باور گوگل درباره نقش CTR چیست؟

همانطور که در قبل اشاره کردیم نرخ کلیک میتواند تاثیر خوبی در رتبه ما بگذارد. اما این عامل مثل دیگر عوامل در ابعاد وسیع تر و مختلفی مورد بررسی قرار میگیرد. و باعث تغییر و یا ثابت ماندن نتایج ما میشود. طبق گفته یکی تز مدیران ارشد گوگل، CTR می‌تواند در تحلیل الگوریتم‌ها و رتبه‌بندی تأثیرگذار باشد. و متوانیم نرخ کلیک را یکی از فاکتور های سئو سایتمان در نظر بگیریم. اما باید در نظر گرفت که هر کلیک نمیتواند تاثیر زیادی بر نتایج ما بگذارد و گوگل در تصمیم‌گیری راجب رتبه ما در سرچ گوگل بسیار سختگیرانه تر نسبت به علاقه کاربران و رفتار آنها در انتخاب سایت رفتار میکند و تنها یک کلیک ساده تاثیر بالایی در رتبه‌بندی سایت ما ندارد.

تکنیک های کاربردی برای افزایش CTR در نتایج گوگل

CTR یا نرخ کلیک، معیاری در بازاریابی دیجیتال و سئو میباشد که نشان دهنده این است که چه درصدی از کاربران تبلیغ، لینک یا محتوای شما را می‌بینند و روی آن کلیک می‌کنند. به همین علت CTR بالا نشان می‌دهد که محتوای شما برای کاربران جذاب است و می‌تواند منجر به افزایش ترافیک وب‌سایت، نرخ تبدیل و در نهایت بهبود رتبه‌بندی در نتایج جستجو شود. در ادامه با تمامی این راهکار ها آشنا میشویم.

با بهبود عنوان سئو، نرخ کلیک (CTR) خود را به آسمان ببرید

اولین قدم در بهبود عنوان، تحقیق درباره کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی باید با عباراتی که کاربران برای پیدا کردن موضوع مورد نظر خود در گوگل جستجو می کنند مطابقت داشته باشد. با انتخاب کلمات کلیدی مرتبط و با حجم جستجوی مناسب، شانس دیده شدن وبسایت شما در نتایج بالا بسیار افزایش پیدا می کند. همچنین حتما در نظر داشته باشید که تعداد کارکتر های استفاده شده در عنوان شما زیاد نباشد زیرا معمولا کاربران حوصله خواندن عنوان های پیچیده و طولانی را ندارند. از دیگر نکات مهم برای تولید عنوان سئو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد حس فوریت و کنجکاوی

شما باید سعی کنید کاربر خود را درمورد محتوای خود کنجکاو کنید .  سعی کنید عناوینی انتخاب کنید که حس حس فوریت یا کنجکاوی را در کاربر افزایش دهند. هرچه این حس افزایش یابد نرخ کلیک شماهم افزایش میبابد. برای مثال عنوان “با 5 تکنیک سئو، رتبه خود را در گوگل منفجر کنید!”

  • استفاده از اعداد در عنوان، فرمول موفقیت!

استفاده کردن از اعداد در عنوان سئو، میتواند توجه کاربر را جلب می کند و به او نشان دهد که با کلیک کردن روی لینک شما، دقیقا چه چیزی به دست می آورد. برای مثال، به جای استفاده از عنوان ساده “نکات سئو”، می توانید عنوانی جذاب و خاص تر بنویسید. مانند: “10 نکته طلایی سئو که ترافیک وبسایت شما را 3 برابر می کند!”

  • ایجاد تعمل با سوال پرسیدن

شما با استفاده از عنوان پرسشی میتوانید کاربران را به فکر فرو ببرید، و آن هارا ترغیب کنید تا ببه دنبال  پاسخ سوال خود بگردند. و برای پیدا کردن جواب خود به صفحه شما رجوع کنند.به عنوان مثال، به جای نوشتن عنوان ساده  “محتوای سئو”، می توانید از عنوانی پرسشی تر و جذاب تر مانند: “چگونه محتوایی بنویسیم که در گوگل رتبه یک بگیرد؟” استفاده کنید.

  • از CTA ( فراخوان به عمل ) غافل نشوید

در انتهای عنوان خود، از یک عبارت Call To Action یا همان فراخوان به عمل قدرتمند استفاده کنید. و به کاربر بگویید که دقیقا چه کاری باید انجام دهد و آنرا ترغیب کنید، برای مثال “همین الان بخوانید”، “اینجا کلیک کنید”، “دانلود رایگان” و غیره.

با به کار گیری این نکات، می توانید عناوین سئوی جذابی بنویسید که نرخ کلیک (CTR) شما را به طور چشمگیری افزایش میدهد و در نهایت، میتوانید منجر به جذب ترافیک بیشتر و موفقیت وبسایت شما شود.

نکته: به یاد داشته باشید. سئو یک فرآیند مستمر است و باید به طور مداوم عناوین خود را بررسی و بهینه سازی کنید.

راز کلیک بر روی لینک شما (توضیحات متا)

در دنیای سئو، صدها عامل وجود دارد که بر رتبه‌ی شما در نتایج جستجو تاثیر می‌گذارد. اما یکی از الماس‌های پنهان که اغلب نادیده گرفته می‌شود، تگ توضیحات متا یا همان (Meta Description) است. میتوانذ گفت این تگ کوتاه، خلاصه‌ای از محتوای صفحه را در اختیار موتورهای جستجو و کاربران قرار می‌دهد و  در افزایش نرخ کلیک (CTR) وبسایت شما نقشی اساسی ایفا می‌کند.

تگ توضیحات متا چیست؟

فرض کنید به دنبال خرید یک گوشی هوشمند جدید هستید. وقتی صفحه جست‌وجوی گوگل را باز میکنید با کلی آدرس و لینک مواجه میشوید. در این مرحله چه چیزی باعث میشود تا یک لینک را انتخاب کنید؟

در این مرحله است که تگ توضیحات متا وارد عمل میشود. توضیحات متا همان نوشته ها و خلاصه توضیحات زیر عنوان شما میباشد. به طور خلاصه توضیحات متا حکم تابلوی مغازه شما را در یک خیابان شلوغ دارد. با نوشتن توضیحات متا جذاب و مرتبط، کاربر را ترغیب می‌کنید تا روی لینک شما کلیک کند و وارد وب‌سایت‌تان شود. به زبان ساده، توضیحات متا، ویترین شما برای جذب مخاطب است.

تاثیر آدرس اینترنتی (URL) در CTR

شاید غیر قابل باور باشد اما، آدرس اینترنتی شما هم در CTR تاثیر دارد. یک URL کوتاه، خوانا و حاوی کلمات کلیدی مرتبط، می تواند بر تصمیم کاربر برای کلیک کردن تاثیر بسزایی بگذارد. شما میتوانید در آدرس اینترنتی خودتان بجای استفاده از اعداد و حروف بی معنی ، از کلمات کلیدی اصلی صفحه  استفاده کنید.

تأثیر شگفت‌انگیز داده‌های ساختاریافته (Structured Data) بر نرخ کلیک (CTR)

داده‌های ساختاریافته، به مجموعه‌ای از کدها گفته میشود که اطلاعات اضافی در مورد محتوای وب‌سایت شما را در اختیار موتورهای جستجو قرار میدهد. سپس این اطلاعات به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای شما را بهتر درک کند و نتایج غنی‌تری را برای آن در صفحات نتایج جستجو  نمایش دهد.

به طور کلی، داده‌های ساختاریافته را میتوان یکی از ابزارهای قدرتمند سئو به شمار برد زیرا که می‌تواند به شکل قابل توجهی بر CTR شما تأثیر بگذارد.

رعایت زمانبندی مناسب در استفاده از تبلیغات

طبق تحقیقات و آمار به دست آمده، زمان نمایش تبلیغات می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کلیک شدن و استقبال از آن‌ها داشته باشد. با در نظر گرفتن عادات و رفتار، سلیقه و سن کاربران، می‌توانید زمان‌هایی را برای نمایش تبلیغات خود انتخاب کنید که احتمال کلیک بر روی آن‌ها بیشتر باشد.

همچنین شما میتوانید  از ابزارهای تحلیل وب‌سایت که میتواند به شما در شناسایی زمان‌هایی که ترافیک وب‌سایت شما در بالاترین حد است، کمک کنند. برای مثال:با استفاده از گوگل آنالیتیکس  با تجزیه و تحلیل این داده‌های بدست آمده، می‌توانید زمان‌هایی را برای نمایش تبلیغات خود انتخاب کنید که احتمالاً منجر به کلیک و تبدیل بیشتری می‌شود.

جمعبندی

در این مقاله ما سعی کردیم تا شمارا با بخش کوچکی از CTR سایت آشنا کنیم. در آخر باید گفت گوگل، همواره تلاش میکند نمایش نتایج خود را مرتبط با نیاز کاربر کند. باید بدانید که علاقه و سلیقه کاربران یکی از مهم ترین سیگنال ها برای این موتور جستجو به شمار می رود. و میتوان گفت هرچقدر CTR شما بالاتر باشد و نرخ کلیک بیشتری داشته باشید نشانگر عملکرد خوب سایت شما و کاربرپسند بودن آن میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا