آموزش تولید محتوا

بریف محتوا چیست؟ آشنایی کامل با بریف محتوا و اهمیت آن

بریف محتوا چیست؟

به این مطلب امتیاز دهید

در دنیای شلوغ اینترنت، جلب مخاطب کار ساده‌ای نیست. شما برای برای تولید محتوایی که دیده شود و اثرگذار باشد، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند دارید. اینجا است که “بریف محتوا” به عنوان سلاح مخفی شما وارد میدان می‌شود. در ادامه میخواهیم بیشتر با این ابزار آشنا شویم.

بریف محتوا چیست؟

اول از همه باید با ابزار  بریف محتوا آشنا شویم، بریف محتوا ذرواقع سندی کوتاه و راهنما است که مسیر نویسنده‌ی محتوا را برای خلق محتوای باکیفیت روشن می‌کند. حالا چطور این اتفاق میفتد؟  این سند حاوی اطلاعات کلیدی درباره‌ی هدف محتوا، مخاطب، لحن نوشتاری، کلمات کلیدی و سایر موارد ضروری است. که به نویسنده محتوا کمک میکند  تا محتوایی عالی و بی نقص تولید کند.

اهمیت بریف در تولید محتوا

در دنیای پر رقابت بازاریابی محتوا، ممکن است گاه فراموش کنیم که موفقیت در همکاری هوشمندانه است. بریف محتوا، همانطور که در بالا اشاره کردیم، سندی است که مسیر را برای رسیدن به محتوایی باکیفیت و اثرگذار هموار می‌کند. بریف محتوا سلاحی مخفی برای خلق محتوایی کاربرپسند است، برند شما را جهانی میکند و در نهایت، به رونق کسب و کارتان می‌انجامد.

همچنین در حوزه‌ی تولید محتوا. روزانه شاهد ترند های جدیدی هستیم که بر روی استراتژیک های ما بسیار تاثیر میگذارد. ابتدا برای نگارش یک بریف [Brief] تولید محتوای موفق، باید آگاهی زیادی از ترند های مورد نیازمان داشته باشیم.

استراتژیک و راه‌حل های ترند نویسی در بریف محتوا

  • محتوای تعاملی

مخاطبان امروزه دیگر صرفاً خواننده‌ی منفعل محتوا نیستند. آنها نیاز به برقراری تعامل و مشارکت فعال میباشند. اگر بخواهم راحت تر توضیح بدهم محتواهای تعاملی مانند: نظرسنجی‌ها، آزمون‌ها و بازی‌هاو ازین دسته فعالیت ها که میزان ارتباط را بین نویسنده محتوا و مخاطب زیاد میکند ابزاری کارآمد برای جلب توجه مخاطب میباشد.

  • شخصی‌سازی محتوا

شخصی سازی به معنای ارائه خدمات مناسب با سلیقه و علایق هر کاربر میباشد. امروزه مخاطبان شخصیت ها و علاقه‌مندی های خاص خود را دارند، به همین دلیل شما با استفاده از داده‌های تحلیلی و ابزارهای شخصی‌سازی، میتوانید به راحتی محتوایی را به مخاطب ارائه دهید که به طور مستقیم با علایق و نیازهای او مرتبط باشد.

  • استفاده از ویدیو

میتوان گفت ویدیو همچون پادشاه دنیای محتوا عمل میکند. کافیست به دور و ور خود نگاهی بیندازید، همانطور که میبینید امروزه علاقه مخاطبین به  محتوای ویدیویی بسیار افزاب مخاطیش یافته است. برنامه هایی مانند: یوتیوب، آپارات،اینستا و… از جمله پلتفرم های اشتراک گذاری ای هستند که میتوانید از  طریق آن با  گنجاندن فرمت‌های ویدیویی مانند موشن‌گرافیک، انیمیشن و ویدیوهای کوتاه، تاثیرگذاری محتوا را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

  • استفاده از  محتوای صوتی در بریف محتوا

امروزه بخاطر وجود بسیاری از گرفتاری ها استفاده مردم از محتوای صوتی بسیار افزایش یافته است. درواقع میتوان گفت پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی، گزینه‌ای ایده‌آل برای افرادی هستند که مسیر رفت و آمد یا حین انجام کارهای دیگر، به دنبال کسب اطلاعات و سرگرمی هستند. شما با کمی تحقیق و پیدا کردن  یک حوزه خوب و مناسب با علاقه مخاطب هدفتان، میتوانید زمینه جذب مخاطب جدید را برای خود آماده سازی کنید.

شما میتوانید با آگاهی از این ترندها و استفاده آن‌ها در بریف تولید محتوا،  گام بلندی در راستای خلق محتوایی جذاب، تاثیرگذار و همگام با نیازهای مخاطب بردارید.

هدف از نوشتن بریف محتوا چیست؟

امروزه در دنیای شلوغ دیجیتال، محتوا حرف اول را می‌زند. اما همانطور که قبلا اشاره کردیم،  برای اینکه محتوای تولیدی شما،بهتر دیده شود نیاز به مخاطب های خاص خودتان را دارید.  اما پیدا کردن مخاطب به همین راحتی ها نیست و نیازمند رعایت کردن ایده آل های بخصوصی در تولید محتوایتان میباشد تا با علاقه و  سلیقه مخاطب هدفتان سازگار باشد. ساده تر بگویم هدف اصلی از بریف محتوا، ارائه یک محتوای مختصر و مفید به خوانندگان و مخاطبان است. درواقع این نوع محتوا اغلب برای توجه کاربران به کار می‌رود و می‌تواند به صورت خلاصه اطلاعاتی را که مهم، با شفافیت و مهم هستند، منتقل کند. بریف محتوا می‌تواند یکی از ابزار های پیشنهادی ما به شما برای جذب توجه، اطلاع‌رسانی سریع و ارائه یک نگاه مختصر به مخاطب هدفتان است.

ویژگی های یک بریف محتوای ایده آل

بریف محتوا پل ارتباطی بین شما و تولیدکننده‌ی محتوا است و مسیر رسیدن به خروجی ایده‌آل را هموار می‌کند. اما ویژگی های یک بریف محتوای خوب چیست؟ در ادامه توضیح خواهیم داد:

  • شفافیت هدف

در اولین قدم، شما باید هدف نهایی خودتان را از تولید محتوا تعیین کنید. آیا می‌خواهید آگاهی از برند را بالا ببرید؟ یا نه به دنبال جذب لید هستید؟ و  یا هدف نهایی شما افزایش فروش است؟ شما میتوانید با مشخص کردن هدف، به تولید محتوا کننده این فرصت را میدهید تا بداند روی چه جنبه‌هایی تمرکز کند.

  • درک مخاطب

شما باید با مخاطب خود به  خوبی آشنا باشید. نیاز است که علایق، احساسات،نیازها و چالش های او را به خوبی درک کنید و سپس محتوای خود را نسبت به درخواست آن شخصی سازی کنید.

  •  داشتن تنوع در محتوا

داشتن فرمت های مختلف محتوایی ویژگی ای است که میتواند مخاطب را یر ذوق بیاورد. تصور کنید میتوانید در محتوای خود از محتوای صوتی،ویدیویی،تصویری و هم متنی استفاده کنید. اینکار باعث میشود محتوای شما بی نقص و غنی باشد.

  • تعیین مهلت تحویل

تعیین یک مهلت زمانی مشخص میتواند به کار شما نظم بدهد. و میتوانید از طربق آن زمان خود را مدیریت کنید.

  • بودجه

شما با تعیین  کردن هزینه تولید محتوا میتوانید تولید محتوا کنندگان را از چارچوب مالی پروژه خودتان مطلع کنید.

  •  نمونه محتوا

شما با داشتن یک نمونه محتوای خوب، میتوانید با اشتراک گذاشتن آن با تولید محتوا کنندگان، درک آنهارا نسبت به درخواستتان  بیشتر میکنید.

 با رعایت این نکات کلیدی در نگارش بریف محتوای خود، می‌توانید زمینه‌ی همکاری موفق و پربازده‌ای را با تولیدکننده محتوا فراهم کنید.

جمع‌بندی

در آخر باید گفت بریف محتوا سندی است بین بین کارفرما (صاحب محتوا) و تولیدکننده محتوا (نویسنده، طراح و …)  که در آن هدف، مخاطب، لحن، نوع، و چارچوب‌های یک محتوای خاص را مشخص می‌کند. اینکار به تولید یک محتوای با کیفیت و متناسب با نیازهای مخاطب کمک میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا